Personlig assistance ved funktionsnedsættelse
Om
Personlig assistance er en ordning, hvor personer med varig og betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kan få hjælp til at klare opgaver på arbejdspladsen eller under efter- og videreuddannelse. Formålet er at give alle lige muligheder for at arbejde eller tage uddannelse, selvom man har et handicap. Kommunen kan bevilge tilskud til en personlig assistent, som hjælper med de opgaver, man ikke selv kan udføre på grund af sin funktionsnedsættelse. Ordningen gælder både for ansatte, selvstændige og ledige, og følger typisk ansættelsen eller uddannelsesforløbet.
Symptomer
Denne ordning er relevant for personer, der har en varig og betydelig nedsat funktionsevne – det kan være både fysisk eller psykisk. Det betyder, at man har svært ved at udføre visse opgaver på arbejdet eller under uddannelse uden hjælp. Det kan for eksempel være, at man har brug for hjælp til tunge løft, at læse op, tage noter, tolke, eller at få struktur på arbejdsopgaverne.
Behandling
Hvis du har behov for personlig assistance, kan du søge om det gennem din kommune. Kommunen vurderer, om du opfylder kravene, og hvor mange timer du kan få hjælp. En personlig assistent kan hjælpe med praktiske opgaver på arbejdspladsen eller under uddannelse, som du ikke selv kan klare. Assistenten kan være en kollega, en nyansat, eller en person fra et vikarbureau. Tilskuddet til virksomheden svarer til en fastsat lønsats. Ordningen er som udgangspunkt ikke tidsbegrænset, men følger din ansættelse eller uddannelse. Hvis du er under uddannelse, kan du i nogle tilfælde i stedet få specialpædagogisk støtte (SPS).